Over de helft..

Categorie: Ecuador
Gepost: 15.03.2009 00:44

Damas y caballeros,

Wij zijn er helaas meerdermalen op gewezen dat we over de helft van onze trip zijn beland. Een mooi moment voor ons om in de tekst even duidelijk temaken dat dit geen pretje is. Alvast excuus, als het te spiegelend overkomt :p
Ik heb gehoord dat NL de eerste rokjesdag van 2009 heeft gezien. Mocht iemand de foto´s van ´op veler verzoek´ kunnen overtreffen, dan ontvangen we (ik) die graag en komen ze ook in de folder :) Ondertusen zal ik proberen om in deze dagelijkse aangename hitte (die we het komend half jaar in Colombia en midden America zullen ervaren), de regenachtige kou in NL te bevatten als ik een verfrissende douche neem :p
Ohja, ik zag van de week trouwens ook een bandje spelen. Strak in het pak met strop uiteraard. De meneer nam een heerlijke cocktail terwijl hij zijn gitaartje bespeelde (geen koffie voor die meneer ntuurlijk waar hij zijn strop in kan hangen). Maar daar kwam wel bij dat de temperaturen hoog opliepen. Wij, professional slipperklepperaars met tshit en korte pants hoefden geen stroppen te verlichten op de adamsappel. In NL daarentegen, kan ik me de zwetende filedagen nog wel herinneren, koffie en te strakke strop included! Succes alvast! hehe :p

Maargoed, om vrder te gaan met Baños, het dorpje naast de welbekende vulkaan Tungurahua waar we relaxed genoten van het dakterras en groene omgeving zal ik mijn verhaal zonder te spiegelen proberen voort te zetten. Tijdens de wandeling door de bossen wisten we de honden nog op afstand te houden. Het doel om goed uitzicht op de vulkaan te krijgen was door de bewolking helaas niet gehaald. De mensen die het internationaal nieuws bijhouden hebbeb wellicht gelezen dat er een vulkaanalarm was gegeven in Baños, maar toen waren wij alweer door naar Riobamba. Niets van gemerkt dus.

Riobamba hadden we aangedaan vanwege de welbekende treinreis over de nariz del diablo. Bij het boeken van de tickets kregen we echter te horen dat het spoor over het grootste stuk bedolven was onder rotsblokken. Het mooiste stuk echter, de nariz del diablo, was nog wel te doen. Door eerst een bus naar het pitorespque Alausi te nemen, konden we vanuit daar een 4 uur durende trip over het mooiste stuk van het spoor nemen. Om 5 uur ´s ochtneds opgestaan werden we om 6 uur de knieschijfdraaier ingepropt en om 8 uur konden we het ticket voor de trein kopen. Eenmaal in de trein gleden we gedurende de heenweg neerwaarts tussen de groene valeien door naar beneden en om half 10 zaten we alweer aan de koffie in het dorpje: Alausi (bedankt Beau, ben er nog steeds niet vanaf..). We kunnen niet zeggen dat het Lowsy trip was, maar hadden er wel wat meer van verwacht. Wellicht komt dat omdat we geen enkele neus hebben gezien, en een willekeurig treinritje hadden gedaan?..
Tsja, wat moet je dan nog met een hele dag voor je .. Wij kozen ervoor om richting het grote jesusbeeld te lopen dat altijd bovenop de berg in ieder stadje staat. Eenmaal op de trappen werden we verrast door duizenden torren die bijna allemaal door de localen op hun rug waren gedraaid. Een ware smeerplaag was het! Als je de voelsprieten in je neus zou duwen, zouden ze via je keelgat je voortanden nog aan kunen raken. Ik zeg: BAH

Na Riobamba zijn we doorgegaan naar Guyaquil, een avondje de stad verkennen voordat ons vliegtuig naar de Galapagos eilanden vertrok. Je hoort vaak een hoop mooie verhalen over het eilandengroepje maareh... dat komt niet in de buurt! Onze trip begon al bij de aankomst bij de steiger. De bankjes op de steiger van onze boot werd bezet door vele zeehonden en iguanas waar we overheen moesten stappen om op onze massive boot te klimmen. Een boot, geschikt voor 16 personen en 7 man personeel. Het relaxte was, dat wij er met maar 6 toersten van mochten genieten, en 7 man personeel :) Met een enorm dek met hangmat en chillbankjes konden we hier wel aan wennen. Ik zou op kunnen sommen welke beesten we allemaal hebben gezien maar daarvoor moet je de foto´s maar bekijken of zelf naar de Galapagos gaan. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat het VET was. Een van de dikste highlights was het snorkelen. Door een koude en warmtestroom naar de eilanden toe, zie je zowel beesten van het noordelijk als zuidelijk halfond. Eenmaal met de plastic vacuumtrekker in het ijskoude water geplompt keken we als een set oogbollende chihuahuas nieuwsgierig naar benden. Het duurde niet lang voordat de zeehonden minstens net zo niewusgierig op ons af kwamen zwemmen, de pinguins ons om de oren vlogen en de haaien op anderhalve meter afstand zagen jagen. Het is dan misschien geen nieuwe kantoorstoel of nieuw pennenbakje maar ik kan je verklappen dat dit de adreline ook genoeg doet pompen! (:p) Vanuit de boot konden we ook de enorme roggen uit het water zien springen, waarbij ze zich draaien in de lucht om zich op hun rug te laten vallen met de hoop parasieten kwijt te raken. Errug bruut! Mocht je de kans dus krijgen om een bezoekje te brengen, laat hem niet liggen! ;)

Weer teruggevlogen op Guayaquil zijn we direct doorgegaan naar Cuenca. Hier hebben we de stad verkent en hebben we het nationaal park Cajas bezocht, waar de ouders van Lieke zuurstoftekort hebben ervaren op 4000 meter hoogte ;)
Morgen pakken we het vliegtuig naar Quito (vliegtuig?!.. ja, de ouders van Lieke hebben maar 3 weken :p) waarna we doorgaan naar Lago Agrio in het noordoosten om een 4 daagse jungletocht te ondernemen. De advertenties zeggen dat we piranhas, apen, slangen, spinnen, krokodillen etc. kunen zien. Maargoed, ervaring zal het leren. De advertenties kennen we ondertussen wel ;).

Tot snel weer!
Permalink
jurriaan
22.03.2009 18:12
dude!

Jullie verhalen zijn zo mooi, jullie foto\'s zijn zo mooi, het is te mooi om waar te zijn. Bloody hell.

Sinds wanneer zijn jullie bang voor een paar kevers? Ik vind die spinnen veeueul viezer yechie.
He mr Bart volgens mij ben jij een paar kilootjes kwijt of niet? Kzag u in de swimpants en kon geen vetrolletjes bespeuren. Hoe kan dat nou, door al dat hiken van jullie zeker.